Super ferráta na Dachstein

29.8. - 1.9.2013

Už dávnejšie sme pokukovali po spojení troch ferrát v masíve Dachsteinu, nazvaného super ferráta s prevýšením 1200 metrov a tak sme naplánovali výjazd na koniec augusta.

Vyrážame v piatok ráno o siedmej, Ľubo s Majou s Peťom Róžom, pribrali vo Viedni Romana a ja s Alenkou sme naložili v Nitre Dominiku, v Blave sme presadli do Villiho tátoša. Mali sme oproti Ľubovi asi hodinový sklz. Oznámili nám, že idú ešte do Strieborného údolia - Silberklamm na nejakú ferrátku, tak sme tam vyrazili aj my.
Je to pekná tiesňava s drevenými chodníkmi a dvoma Cédečkovými ferrátkami. Pri vstupe sme zaplatili vstupné štyri eurá a po asi sto metroch začínala prvá ferrátka lanovým mostíkom doprava cez potok.

Rýchlo sme sa ustrojili a vyrazili. Za mostíkom bol výšvih v stienke a potom pár skalných vápencových stupňov. Na druhom lanovom mostíku sme zbadali Ľubovú partiu ako schádza po drevenom chodníku, tak sme im zamávali. Trvalo nám to zhruba štyridsaťpäť minút, nebolo to náročné ale celkom pekné.

Druhú partiu sme dostihli v campe Dachstein kúsok za dedinkou Ramsau. Postavili sme stany, niečo navarili, niečo uliali a zasadli s pivečkom podebatovať. Vedľa nás mal stan i slovenský pár, ktorý prišiel práve zo super ferráty, tak nás informoval o situácii na ferrátach. Dozvedeli sme sa, že je tam nával už od rána a hore je v stene dosť snehu, tak sme posunuli čas odchodu z campu na trištvrte na šesť.

Ráno vstávame skoro a v stanovenom čase vyrážame smer stanica lanovky. Alenka bola špatne naložená, lebo jej Dominika vypila kávu, zlyhala komunikácia a takto to dopadlo. Chodníkom sme vybehli na chatu Sudwandhutte, Maja sa oddeľuje na klasiku popod lanovku a my zostupujeme na nástup ferráty Anna. Je tu už hodne lezcov a postupujeme dosť pomaly. Zhora to vypadal len taký pahrb, ale je to prekvapujúco pekné a aj dosť dlhé.

Z hrebienka prechádzame chodníkom pod nástup do Johanna. Chýbajú nám Peťo a Roman, asi sa po Anne presunuli na klasiku za Majou. Nástup je v previse, ale sú tu pridané gramle a tak to nie je až také náročné. Je to zase plné lezcov a tak treba často čakať. Hneď za nami lezú dvaja partizánčania, poznajú Peťa Radosu i Víťa a jeden chodí s nami aj na predsilvestrovskú Radobicu - Kamenec. Som sklamaný, lebo v ceste je pridaných hodne nových gramlí a z náročnej peknej cesty sa stal len nekonečný železný rebrík s prevýšením šesťsto metrov.

Doliezame na vrchol a zastavujeme sa na chate Sethalerhutte, niečo zajeme a ľadovcom prechádzame na nástup Schultera, stúpame skalným hrebienkom a musíme sa vyhýbať zostupujúcim turistom. Na ľadovci pod hlavným Vrcholom Dachsteinu je veľký odtrh a tiež pár rýsujúcich sa trhlín tak skoro všetci zostupujú ferrátov, čo hodne komplikuje výstup. Tvoria sa tu hotové zápchy a výstup trvá nekonečnú dobu. Konečne doliezame na vrchol, porobíme pár foto, pokukáme sa a zostupujeme zase my proti vystupujúcim. Nemá to konca kraja, hlavne keď zopár dôchodcov sa ešte i priisťuje lanom.

Konečne sme dole na ľadovci, zhadzujeme výstroj a pokračujem k stanici lanovky. Ešte sa pofotíme na výhliadke a s hrôzou sledujeme radu na lanovku. Peťo s Romanom sú už pri pokladni, ale čakali vyše hodiny. Aj sme uvažovali, že pôjdeme pešo dole, ale Dominika odmietla, tak sme sa presunuli na pivko do reštaurácie. Za polhodinku sa to vyprázdnilo a za desať minút sme boli dole na parkovisku. Presunuli sme sa do campu, nasledovala sprcha, večera a nejaké pivko. Bol som uťahaný ako pes a tak som zaľahol, ostatný ešte niečo zajedli a debatili. V noci začalo pršať.

Na druhý deň sme sa so vstávaním neponáhľali, stále pršalo. Prestalo až okolo desiatej, tak sme rýchlo zbalili stany a vyrazili domov.

Bol to celkom náročný projektík a sme radi, že je to už šťastlivo za nami a po tých rýchlych kameňoch aj všetci v poriadku. Tieto haldy ľudí v ceste ma tiež moc neoslovili a ten Johan už celkom sklamal. Asi budeme nabudúce voliť menej frekventované cesty.